Framtidsfullmakt
Fullmakt som gör att du kan företräda en person om denne, någon gång i framtiden, inte kan klara sig själv.
En fullmakt ger dig rätt att utföra handlingar eller fatta beslut åt någon annan. Du kan till
exempel hjälpa till med att utföra bankärenden. Du kan även planera för att få hjälp själv, i framtiden. Om fullmakten inte är tidsbegränsad gäller den tills den återkallas.
När du hittat rätt fullmakt, skriv ut och fyll i. Fler fullmakter gällande bankärenden finns
även på vårt kontor.
Huvudregeln är att fullmakten ska vara skriftlig och lämnas in i original på ett bankkontor av fullmaktsgivaren, som måste uppvisa giltig ID-handling.
Ring oss eller besök ett kontor så hjälper vi till att öppna ett konto, beställa ett bankkort och ge barnet tillgång till våra digitala tjänster. Om ni är två föräldrar/vårdnadshavare behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Detta gör ni med en muntlig fullmakt, det vill säga att den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja.
Föräldern som närvarar vid kontoret kan skriftligen intyga att en muntlig överenskommelse gjorts mellan föräldrarna att barnet får teckna tjänsten. Intyget fylls i på kontoret. Vi sparar det skriftliga intyget som underlag och tecknar tjänsten åt barnet.
För att muntlig fullmakt ska gälla vid tecknande av Mobilt BankID behöver ditt barn följa med till bankkontoret och ha med sig ID-kort och den mobila enhet där BankID:t ska vara.
Den som ger fullmakt åt en annan person kallas för fullmaktsgivare eller huvudman.
Den som får fullmakten kallas för fullmaktshavare – även kallad fullmaktstagare eller ombud.
Om du saknar någon typ av fullmakt för ett bankärende är du välkommen att besöka oss på bankkontoret. Där finns det fler varianter på fullmaktsblanketter.