Hoppa till textinnehållet

Säkra internet- och mobiltjänster

Person med tatueringar sitter i gräset med en laptop i knät

Det är viktigt för oss att du ska kunna göra dina bankärenden, i våra digitala kanaler, på ett tryggt sätt. Du kan identifiera dig på ett flertal olika sätt och vi följer noga med i utvecklingen av säkerhetslösningar. För din säkerhet utsätter vi våra säkerhetssystem för omfattande tester. samt använder noggrant utvalda komponenter och tillämpningar av standarder.

Säker internetbank

För oss är det viktigt att du känner dig trygg när du gör dina bankärenden i internetbanken. Läs mer om hur vi, tillsammans, kan öka säkerheten.

Tips om internettjänster och din dator

När du lämnar ut personlig information till oss som bank över internet så används ett flertal skyddsåtgärder. Detta för att informationen inte ska komma i orätta händer och att den inte förvanskas. Både du som kund och vi som bank har ett ansvar för att trafiken sker så säkert som möjligt. När du använder internet har du tillgång till en mängd sidor och tjänster, men du kan också exponeras för en del risker.

  • Din dator kan bli smittad med elakartade program såsom virus, trojaner och spionprogram, som har till syfte att skada din dator eller stjäla dina personliga uppgifter.
  • Du kan utsättas för dataintrång, det vill säga att obehöriga tar sig in i din dator via internet, eller att du hamnar på falska internetplatser. Se till att vidta de åtgärder som behövs för att minska dessa risker.
  • Länkar och filer i e-post eller sms kan innehålla virus. Så öppna inte öppna e-post eller bifogade filer som du är osäker på. Vi, och andra banker, ber dig aldrig lämna ut vare sig kontouppgifter, koder eller att uppdatera eller ladda ner program via e-post.

Mer information